lördag 3 januari 2009

Nytt år - Nya löften?

Jag har inte avlagt några nya löften iår, jag kommer iallfall inte kunna hålla dom...=)

Har Du avlagt några nyårslöften? ;)

* Sluta stressa
* Börja träna
* Äta ordentligt
* Le minst engång om dagen.
* Bli en bättre mamma/pappa
* Sluta röka
* Njut av frukosten
* Drick 5 glas vatten om dagen
* Skrattar mera
* Gå ner i vikt
* Skaffa Pensionsparande
*Uppleva mera

Listan kan bli låååång eller hur?

Verkligheten konfronterar människan med en mängd "måsten", men alla är villkorliga; formeln för verkliga nödvändigheter är: ’Du måste, om’ och ’om’ står för människans val... "

Att säga "jag måste" är att använda tvångets, pliktens och auktoritetens språk – ett befallningarnas språk som tvingas på oss av yttre krafter. Objektivismen är inte en pliktetik, utan en etik bestående av värden där det yttersta värdet är ens eget liv och egen lycka.

Ett värdenas språkbruk är "jag vill" och "jag tänker göra": Jag vill uppnå det här, och jag tänker göra vad som krävs för att få det.

På grund av alla dessa skäl, har jag märkt att det är en användbar övning att stanna till när jag kommer på mig själv med att tänka "jag måste" och fråga: Vill jag? Tänk hur frigörande det känns att vakna upp och starta dagen med att inse "det finns ingenting jag måste göra idag." Det här är inte en upplevelse vi borde reservera för lördagsmorgnar eller första semesterdagen. Det är lika sant varje dag i våra liv.

Känn ingen press alls på det nya året......*s*

Inga kommentarer: